Vyúčtování odstěhovanému nájemci
Ukončili jste platnost nájemce a s vyúčtováním nechcete čekat do konce roku na roční vyúčtování? Máte možnost v průběhu roku vytvořit konečné vyúčtování.
Postup pro konečné vyúčtování při správě celé nemovitosti
(neevidujete náklady v nabídce Finance jako konkrétní částky na konkrétní jednotky)
Konečné vyúčtování porovná uhrazené předpisy oproti nákladům, které je třeba kvalifikovaně odhadnout. Kvalifikovaný odhad výše nákladů provede sám uživatel a do konečného vyúčtování zjištěnou hodnotu vložil.
Náklady již vyúčtované konečným vyúčtování budou v rámci ročního vyúčtování odečteny od celkového ročního nákladu na složce předpisu.
- ve Správa->Vyúčtování použijte Konečné vyúčtování

- vyberte nájemce a vyplňte ostatní údaje. Údaje označené * jsou povinné
Měsíc pro předpis = po uložení vyúčtování je automaticky nájemci vytvořen předpis na výsledek vyúčtování do zvoleného měsíce
Na záložce Zpráva můžete zadat text, který bude součástí vyúčtování (např. informace o reklamaci atd.).

- upravte výši nákladů dle Vámi manuálně vypočítaných částek. Vytvořené vyúčtování otevřete rozkliknutím nebo tlačítkem Otevřít.

Použijte Upravit náklad a změňte částku nákladů na Vámi vypočítanou skutečnou částku nákladů, kterou požadujete po nájemci.
Bílé tlačítko Upravit náklad = do nákladu Domsys automaticky vložil výši předepsaných částek vyúčtovávaného roku
Červené tlačítko Upravit náklad = na složku nebylo nic předepsáno, proto je automaticky částka nákladu 0Kč
Náklad můžete upravit na všech složkách předpisu, které jsou typu záloha.
O náklady uvedené v končeném vyúčtování budou celkové roční náklady poníženy v ročním vyúčtování.

Výstup takto vytvořeného vyúčtování vytvoříte ve Výstupy -> Vyúčtování

Na výsledek vyúčtování je automaticky vytvořen předpis a to ve Finance->Předpisy.

Postup pro konečné vyúčtování při správě vybraných jednotek v rámci jedné nemovitosti
(evidujete náklady v nabídce Finance jako konkrétní částky na konkrétní jednotky)
Máte v jedné nemovitosti pár jednotek, které vlastníte a pronajímáte je? Nebo nějakému majiteli spravujete jeho pronajímané jednotky na jedné adrese, které vlastní v rámci SVJ? Evidujete náklady konkrétních jednotek? Pokud ano, pak se zde dozvíte pár informací ke konečnému vyúčtování v průběhu roku pro odstěhovaného nájemce.
Chcete vytvářet také konečná vyúčtování pro odstěhované nájemce?
Nabízíme dvě řešení:
1. Složky předpisu vytvořené pro každou jednotku samostatně
Pokud chcete během roku vytvářet konečná vyúčtování pro nájemce aniž by tím byl způsoben problém v ročním vyúčtování (vysvětleno v druhém řešení), pak složky předpisu vytvořte pro každou jednotku samostatně v Nemovitost-Složky předpisu-Nová složka. To umožní vkládat náklad bez nutnosti dalšího upřesnění jednotky, ke které patří a vyhnete se problému v ročním vyúčtování, kdy při výpočtu dochází k odečtu již vyúčtovaných nákladů během roku. Vytvoříte např. složky Studená voda byt 1, Studená voda byt 2 atd.. Náklady do složky předpisu vkládáte ve Finance-Doklady.
2. Složky předpisu, ke kterým je přiřazeno více jednotek, ale náklady evidujete s cílem na konkrétní jednotky
Evidujete-li náklady s cílem na konkrétní jednotky (např. získané z vyúčtování SVJ), pak z podstaty nemůže fungovat kombinace konečných vyúčtování v průběhu roku s ročním vyúčtováním na konci roku. Do konečného vyúčtování vytvořeného dle výše uvedeného návodu je třeba náklady kvalifikovaně odhadnout a to je třeba, aby udělal uživatel a konkrétní hodnotu do vyúčtování vložil. Právě konečné vyúčtování ponižuje náklady do ročního vyúčtování, ale pro všechny jednotky, které jsou přiřazeny ke složce předpisu. Tedy ponížení nákladu v rámci ročního vyúčtování nebude jen pro konkrétní jednotku, ke které jsou náklady evidovány cílem.
Dále je třeba si uvědomit, že když se do končeného vyúčtování odhadne vyšší náklad než ve skutečnosti či naopak se odhadne nižší náklad než ve skutečnosti, pak rozdíl se přenese na nájemce, kteří mají jen roční vyúčtování. Nájemci pak v ročním vyúčtování mohou mít neoprávněně vyšší či nižší náklad.
Z výše uvedených důvodů nedoporučujeme používat konečné vyúčtování odstěhovanému nájemci.
Možné řešení:
V případě potřeby nějakého vyrovnání bez nutnosti čekat na roční vyúčtování můžete končené vyúčtování vytvořit a použít jen pro odhad výsledku vyúčtování a předepsání např. "zálohy na roční vyúčtování". Vytvořené konečné vyúčtování v tomto případě použijete jen k získání potřebných informací a proto si ho uložíte nebo vytisknete a poté jej smažete.
Návrh možného postupu při vyrovnání s odstěhovaným nájemcem v průběhu roku:
1. Vytvořit konečné vyúčtování a vložit do něj odhadnuté náklady.
2. Na základě tohoto vyúčtování zvážit vrácení případné kauce a případně ji vrátit.
3. Konečné vyúčtování vytisknout či uložit a smazat, protože slouží jen jako podklad k vytvoření předpisu v potřebné výši.
4. Ve složkách předpisu vytvořit složku typu "záloha s metodou rozúčtování na jednotku (rovný díl)" např. Záloha na roční vyúčtování a pomocí Finance-Nový předpis ji předepsat v potřebné výši.
5. Vyrovnat se s nájemcem v rámci ročního vyúčtování